Sunday, July 8, 2012

A First For Me Too! *Updated*

Today, for the first time ever, I made my very own kuey teow :-) Wooohoooo... pat on the back. Tak susah mana rupanya... Lyssa pun tolong jugak...

Cuma dapur tuu tadi macam hujan tepung jap *ngeeeee* :-)

Dapat sekilo gak rasanya tadi. Cuma dah tinggal sikit nii baru teringat nak amik pic.

Next mission: mee kuning.

I'm ticking off my list one by one here.

Resepi from here.

Bahan-bahan:
  • 350 tepung gandum
  • 150gm tepung beras
  • 1 biji putih telor
  • 200 ml air
  • tepung ubi secukupnya
  • minyak secukupnya
  • air untuk merebus
  • garam secukupnya             
Cara-cara:
  1. Satukan kedua2 jenis tepung,putih telor dan air ke dalam mangkok adunan dan uli doh. Kemudian jerang air dalam periuk dan setelah air mendidih, masukkan sedikit minyak masak ke dalamnya)
  2. Setelah adunan siap, masak air dan letakkan sedikit minyak dan biarkan mendidih
  3. Abil sedikit adunan dan masukkan ke dalam mesin pasta pada no1 dan putar (makin banyak tepung maka akan lebih panjang kuey teownya)
  4. Putar adunan sehingga tepung nampak rata dan tukar tahap nipisnya dengan no besar (saya buat sehingga no4 atau no5)
  5. Setelah nipis taburkan tepung ubi ke atas adunan supaya tidak melekat dan lakukan sehingga semua aduna habis diputar nipis
  6. Setelah semua adunan nipis, masukkan ke dalam pemotong mesin pasta yang bergigi besar (biasanya ada 2 saja - untuk mee dan untuk kuey teow)
  7. Terus memotong sehingga adunan habis
  8. Setelah air mendidih, rebus kuey teow sedikit2 atau muat tapisan-periuk)
  9. Rebus sebentar sahaja atau sehingga kuey teow timbul - angkat dan toskan
  10. Letakkan kuey teow yang telah ditoskan ke dalam dulang/loyang dan tuangkan sedikit minyak dan gaul rata (buat semasa kuey teow sedang panas. Jika tidak kuew teow akan melekat antara satu dengan lain)
  11. Ulang proses tersebut sehingga kesemuanya habis dan sejukkan kuey teow sebelum disimpan atau digunakan


The manual pasta maker bought at Lulu.


4 comments:

SHiK's_DaUs's said...

ada recipe? guna mesin apa je ye?

aizuraawang said...

Mesin tgn jer Shikin. Tak tgk plak yg electric. Tp nk beli mesin Kak Imah pesan beli yg elok skit, yg made in italy... dlm 150riyal... kalo beli kat panda mmg murah tp kureng...

Resipi nanti zura post k :-)

SHiK's_DaUs's said...

amik gambar sikit mesin tuh... mcm blank la plak :)

aizuraawang said...

hahaha...ok no prob. later. it's a pasta maker btw.